Juryrapport Arie Schippers

Juryrapport Arie Schippers

“Zeven jaar trok Arie Schippers met zijn busje door Amsterdam. Van 1994 tot 2001 schilderde hij honderden stadgezichten, de meeste in de buitenwijken en aan de randen van de stad, een paar in het centrum. ‘Het centrum is van Breitner’ zegt ie zelf. ‘En je kunt je busje niet neerzetten waar je wil.’ Hij schilderde in de bus als het regende, maar vooral als het waaide ook. ‘Wind is erger dan regen.’ Als het weer het toeliet schilderde hij buiten. ‘Maar dan heb je weer mensen die tegen je gaan praten.’ ’s Nachts schilderde hij, als andere beeldelementen uit de coulissen naar voren stappen, als de kleuren anders zijn.

Schippers bezit van nature een genereus oog. Hij schildert alles wat hij ziet: een invalidekarretje, containers, logo’s op gebouwen; het mag er allemaal zijn. Pony’s op een stukje groen naast een enorme IKEA-doos, vrachtwagens die vreemd parkeergedrag vertonen, glasbakken, bushokjes en billboardreclames van auto’s zo groot als de geparkeerde auto’s ernaast.

Hij schildert in totale overgave, alles even belangrijk. Eerst goed kijken en dan de kwasten pakken. Hij schildert snel en met brede kwast, en toch trefzeker, alles is herkenbaar. Een paar verfstreken en daar staat voor iedereen die iets van auto’s weet onmiskenbaar een Peugeot 504 Coupé. Eenmaal thuis verandert hij niets aan wat hij buiten heeft meegemaakt. Dat voel je, die directheid, dat gebaar, die bravoure van zo en niet anders. En dat voelde de jury ook. De eerste keer dat de Tim Killiam Prijs wordt uitgereikt, moet aan een maker zijn die eigenzinnig is, die een traditioneel onderwerp als het Amsterdamse stadsgezicht bij de kladden pakt. Die niet bang is voor de rauwe realiteit van de stad. In Arie Schippers heeft de jury die kwaliteiten meer dan gevonden.”

 

 

 

Arie Schippers, Oostelijke Handelskade nr.16, olieverf op doek, 45 x 60 cm, 1997.

 

 

Home